1. Különféle fotó kompozíciók gyakorlati alkalmazása

 

[Az egyes fotók alatt a legkülönfélébb kompozíciós elemek részletes kifejtése található. A fotókon található képalkotó elemek egymáshoz való viszonya, összhatása, mondanivalója, a felvételek elrendezése mind mind a kompozícióhoz kapcsolható fogalmak. Ezeket hivatott megfogalmazni, kifejteni a fotókompozíció pontja. Fontos hozzátenni, hogy ez a legnagyobb témakör, mely kimeríthetetlen, hiszen végtelen sokféle kompozíció létezik, mégis fontos végigvenni a legfontosabbakon]

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.1. Képkeret, kép szimmetria, lezárt kompozíció, aranymetszés, fénykép tagolás

 

A fenti képen a legérdekesebb, ami keretet ad a képnek a fotó két szélén lévő emberpár, mint alkotóelem. Eleve naplementekor készült, plusz mindkét emberpár nyugalmat áraszt, egyrészt tevékenységükkel (horgászat tipikusan relaxációs jellege, és a beszélgetés meghittségét ábrázoló pár a jobb oldalon), másrészt számszerűségükkel, azaz 2+2 a maga szimmetriájával adja a keretes szerkezetet. A jobb oldalon felül lévő lomb rendkívül erős képalkotó elem, mert lezárja a kompozíciót. Alul a benyúló kavicsos szirt adja a bezárást. A bezárás arra szolgál, hogy a fotót fürkésző tekintetünk ne kalandozzon kifelé, hanem szándékosan irányítva legyen, mintegy érezze át, amint a fotót készítő személy ki szeretne fejezni vele, illetve a kép készítésekor érzett. Egy komponens van még, amely említésre méltó, a fák mögül kiemelkedő víztorony, amely függőlegesen tagolja a képet, nem mellesleg aranymetszésben van mindkét dimenziót illetően.

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.2. Színek hangulata, hármas tagolódás, egyszerű fotókompozíció

 

A jetskiző párt ábrázoló fotó egy igazán egyszerű kompozíció. A felette lévő képpel egy időben született, ez adja a színek adta hasonló alaphangulatot. Kétdimenziós aranymetszés szinte kötelező elem, ezt viszonylag egyszerűen tudatosíthatjuk. A másik a hármas tagolódás: a felső, fák által szegélyezett részt a sötétebb víz követi, melyet a világosabb, ugyancsak Dunavíz sáv követ. Ezt a két, árnyalatnyi különbséggel rendelkező sávot a jetskiző, sziluettszerű pár választja el. A fotót svenkeléssel készítettem, azaz a kamerát a mozgás irányába mozgatva exponáltam, viszonylag hosszú záridővel, hiszen a kép élvezeti értékéből ez esetben az esetleges bemozdulás sem von le, hiszen hangulatképről beszélünk. A mozgó tárgyra fókuszálva és kis mélységélességet használva pedig végképp egyszerűsíthető a fotó feelingje. Ezzel vissza is érkeztünk az első megállapításhoz, azaz ez a fotó egy nagyon egyszerű kompozíció, a felette lévő pedig elég bonyolult. Melyik a megragadóbb? Egyértelműen a lenti, mivel egyszerűbb, és egyfelé és csakis egyfelé vonzza a tekintetet. Ezzel egy újabb fejezetet nyithatunk a fotókompozíció témakörében, az egyszerű kompozícióra törekvést, mely az esetek többségében, természetesen a fénykép felhasználási céljától ugyan függően, de nyerő taktika, de erről később bővebben is lesz szó.

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.3. Ételfotó, képkivágás, fotó geometria

 

Ételfotóknál, mint ahogy a fotográfia számos más területén, érdemes többféle nézőpontból, képkivágással fotografálni. Ennél az ételnél is hasonlóan tettem, mindazonáltal a fenti kép lett referencia fotóként kiválasztva. Ennek több oka van, egyrészt nem volt szükség totál képre, azaz a tányér, netán asztalrészletek megmutatására. Az ételből és tányérból kivágott rész azonban a legjellegzetesebb, no és legmegkapóbb részletét írja le az ételnek. Mondhatjuk, hogy a teljesség igényével, hiszen egyetlen az ételhez tartozó díszítőelem sem maradt le, a karaktere maradéktalanul és színesen van vizuálisan tálalva. Van térhatás, mert a kerek forma átjön a képen, plusz a textúra is helyet kapott, nevezetesen a legfelső díszítő levél erezetéig át van világítva, magas fényével teljesen következetesen a fénykép legvilágosabb részét képezi, mintegy ellenpólust képezve a kép alját képező legkevesebb fényt kapott résszel. A kép elemei amúgy egy háromszöget képeznek, ami a legtöbb, főként szabályos geometriai formához hasonlóan, szinte mindig működik.

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.4. Metszéspont, kis mélységélesség, fénykép tagolódás irány

 

A esküvői meghívót ábrázoló felvétel legfontosabb vizuális trükkje, hogy a három papír nagyjából egy pontban, mégpedig a szemnek és agynak legjobban tetsző pontban metszi egymást. Ezt fokozza a jobb alsó sarok milliméterpontos sarokpozíciója. Ezen kívül a metszéspontban irányított élesség és a rendkívül kis mélységélesség. Végezetül fontos megjegyezni, hogy a kép által közvetített pozitív üzenetere a jobbra tagolódás erősít rá.

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.5. Fotó mondanivaló, képalkotó elemek aránya, geometria, lágyság, hatásvadász fotó

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.6. Háttérelmosás, extrém kis mélységélesség, szokatlan fotó kompozíció, felfelé és jobbra nyitott fotókompozíció

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.7. Hangulat fotó, chill out esküvő, érdekes nézőpont, zárt kompozíció

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.8. Dinamikus fotó kompozíció, unortodox tájkép, verőfényes hangulat

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.9. Éjszakai hangulat, kevert színhőmérséklet, hosszú záridő expozíció

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.10. Három dimenziós aranymetszés, zárt fotókompozíció, monokróm hangulatfokozó elem

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.11. Képméret és tárgytávolság adta kényszer, döntött képsík, dinamika, erős kontraszt

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.12. Nagylátószög, egyedi megközelítésű kompozíció, absztrakt megközelítés, riportfotó, képelemek egymásra gyakorolt hatása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.13. Főtéma kiemelés, kis mélységélesség, mozgás ábrázolás, balról jobbra irányított kompozíció

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.14. Családi fotó, árnyak, súrlófény, spontán kompozíció, fókuszban az egység, háttérképző elemek szimbolikája, primer és szekunder fotótéma, fénykép térhatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.15. Esküvői szertartás, főtéma és háttér kapcsolata, bokeh művészi szerepe, fotó fő attrakciója, szemkontaktus

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.16. Esküvő kinti fotózás, kreatív fotózás, riportfotó - mellékszeplők fontossága, lágy fotó háttér választása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.17. Zárt fotó kompozíció, fénykép főszereplő, fénykép mellékszereplők, szemkontaktus prioritás a fotón

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.18. Átszellemültség fotós ábrázolása, zavartalan arckifejezés, esemény hangulatának átadása fotóra, főszereplő egyértelmű definiálása, színek melegségének pozitív hatása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.19. Fény és árnyék a fotó kompozíción, fénykép hármas tagolása, fotó vízszintes tagolása, fotó függőleges tagolása, képsarkok szerepe, kiegészítő fotóelemek kompozíciós szerepe

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.20. Hatásos nyitófotó, képelemek kompozíciós felhasználása, tudatosan zárt fotó kompozíció, fotósarkok kompozíciós szerepe

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.21. Háttér szimbólum készletének művészi felhasználása, áramlás, egy irányba haladás, meleg színek, aranyszínú derítőlap használata

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.22. Mozgás irányába teret adni a képnek, svenk, háttér tagolás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.23. Tányér belső perem, mint tagolóelem, zárt struktúra, jobbra tagoltság, nagy kontraszt

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.24. Hullám, mint kompozíciós elem kontraposzt szerű hatása, fény árnyék, párhuzamosok

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.25. Fényes felület high-key hatása, árnyék szimmetria hatása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.26. Természeti elemek által bezárt kompozíció, előtér és háttér komponálás, statikus téma kis kompozíció toleranciája

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.27. Vaku által keltett árnyék szándékos irányítása, arc és kéz kifejezés, szűk képkivágás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.28. Rendkívül kis mélységélesség, bokeh, csúcsfények alkalmazása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.29. Vonalak sarkokba irányítva, esemény egyértelmű leolvashatósága, riport képelemek prioritása, szemkontaktus

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.30. Keretes zárt kompozíció fénnyel és árnyékkal, tükröződés illúziókeltő hatása a horizontra

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.31. Kontraposzt, szemmagasság tudatos kompozíciója, ruha ívének felhasználása a szimmetria érzetéhez

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.32. Döntött pozíció a dinamika emeléséhez és a fotótéma spórolás elkerüléséhez

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.33. Álló képformátum a dinamika, illusztris esemény érzékeltetéséhez, időzítés, képelemek interakciója, évszám utólagos meghatározhatósága

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.34. Átlós képszerkezet, peremsötétedés tudatos hasznosítása, horizont harmadolás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.35. Ellentétes haladás irányok, képelemek logikai viszonyának felhasználása, minimál

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.36. Képsarkok szerepe, képelemek képzeletbeli metszéspontja

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.37. Vízszintes és függőleges elemek figyelemkeltő hatása, előtér és főtéma formabéli és színbéli hasonlóságainak összekomponálása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.38. Érintő, mint kompozíciós technika, felirat és a fényképelem geometriai összhangja

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.39. Előtér és háttér tudatos egyeztetése, mélységélesség és fény/árnyék optimalizálás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.40. Fekete fehér kép retro hatása, horizont és főtéma metszéspont - harmadolás, zárt kompozíció

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.41. Három dimenziós hatás az előtér háttér arányával, környezeti elemek, portré formátum a főtéma irányát erősítve

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.42. Sarkok, árnyékok, színvilág, hatásvadászat

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.43. Szekvencia, árnyékok, párhuzamosok, kontraszthatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.44. Keretes szerkezet, vignettálás hasznossága, alapobjektív érzet, villámkép hatás, unortodoxia

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.45. Zászlószerű tagolás, izgalom és inverzitás, víztükör impresszionista hatása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.46. Fotóalanyok mozdulatának és szemkontaktusának összehangolása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.47. Égbolt tagolásának iránya logikája, a végtelenben rejlő elvont kompozíciós hatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.48. Geometriai alapú fénykép komponálás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.49. Mozgás érzékeltetése - álló képformátum, kiegészítő fotóalanyok pozíciója és arckifejezése, előtér és háttér fotóalanyokban rejlő párhuzamok ábrázolása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.50. Mozdulatok, kitörő érzelmek ábrázolása mozdulatok kimerevítésével, 3 dimenziós hatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.51. Bizarr képkivágás, esemény szimbólumok (fátyol, gyűrű, csokor) főszereplővé tétele

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.52. Keretes szerkezet, horizontális aspektus, nyugalom, fej és híd görbületének harmóniája, glória hatás - súrlófény

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.53. Tükör izgalmas multiplikációs hatása, szemkontaktus egyeztetés, absztrakció a kép mondanivalójához

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.54. Élek, sarkok, napos/árnyékos oldal, bokeh, jobbra tagoltság - pozitív mondanivaló

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.55. Fotó koncepció 100%-os összeegyeztetése a kép hátterével, párhuzamos közös út szimbolikája

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.56. Szemkontaktus alá rendelni minden másodlagos képelemet, improvizációs szabadság a környezet és esemény felismerhetőségéig

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.57. Éghajlatra jellemző jellegzetes természeti színek rétegekre osztása, viszonylagosan egyszerű kompozíció, metszéspont 3D-s aranymetszésben

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.58. Marketing koncepció kifejezett kéréseinek figyelembe vétele, egyedi stílusjegyek kiemelése, élek sarkokba irányítása - szimmetria hatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.59. Fenti opciók plusz székek szekvenciája, önálló képként is elég információt szükséges közölni - helyszín felismerhetősége

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.60. Éjszaka és fekete fehér kép érzetének hasonlóságában rejlő kompozíció, környezeti képelemek főtémára irányító funkciója

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.61. Alak végtagjainak egyenlő távolsága a képszélektől, szabályosra hajazó geometria hatás

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.62. Szimmetria szerepe - családok egyesítésének szimbolikája, egyenlőség kifejezése

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.63. Mozdulat és szemkontaktus alá rendelve a helyszín, bokeh vidámságfokozó hatása, aranymetszés, testarányok (kar) szerepe a képkivágásban (tolerancia)

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.64. Függőleges képformátum - cselekvés kiemelése, összes környezeti elem komponálása

 

 

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

 

1.65. Vallási milliő tudatos kibillentése a környezet felismerhetőségének megtartásával

 

 

2. Médiából vett kompozíciós példák

 

1.1. Aranymetszés

 

Az alábbi képet egy riportfotós töltötte a fel a Twitter-re. Azóta megjárta a világot, mert a vájtszeműeknek rögtön feltűnt a fantasztikus kompozíció. Mint egy reneszánsz festményen, halálpontosan aranymetszésben a jelenet fő vizuális alkotóelemei. No és a drámai színvilág! Tényleg fantasztikus! Természetesen én is rögtön retweeteltem. Itt meg örömmel posztolom, mint tananyag. Íme!

Szúdy Péter Galéria - Fotókompozíció, képkompozíció

<< Vissza